گزارش پژوهشی
کارکرد سیاستگذاری مالیاتی
اندیشکده کسب و کار
مالیات تنها یک کارکرد نیست که صرفا مالیات ستانی در آن باشد و کارکردهای متنوعی میتواند داشته باشد.خیلی از این کارکردها نیازمند سیاستگذاری و تنظیمگری است و نیازمند این است که یک نهاد بالاسری وجود داشته باشد که صرفا به اهداف مالیاتستانی توجه نکند، بلکه این موضوع را مورد توجه قرار دهد که مالیات و نظام مالیاتی باید به کدام سمت حرکت کند و به صورت کلی و در هر برهه خاصی چه تغییراتی بر سیاست های مالیاتی باید داده شود و به نوعی سیاست گذاری در بحث مالیات کند. در این گزارش، به کارکرد سیاستگذاری مالیاتی و آسیبشناسی آن پرداخته و سپس وضع موجود و تجربیات کشورهای جهان را بررسی میکند و پیشنهاداتی ارائه میدهد.
مالیات تنها یک کارکرد نیست که صرفا مالیات ستانی در آن باشد و کارکردهای متنوعی میتواند داشته باشد.
خیلی از این کارکردها نیازمند سیاستگذاری و تنظیمگری است و نیازمند این است که یک نهاد بالاسری وجود داشته باشد که صرفا به اهداف مالیاتستانی توجه نکند، بلکه این موضوع را مورد توجه قرار دهد که مالیات و نظام مالیاتی باید به کدام سمت حرکت کند و به صورت کلی و در هر برهه خاصی چه تغییراتی بر سیاست های مالیاتی باید داده شود و به نوعی سیاست گذاری در بحث مالیات کند.
در وضعیت فعلی سیاستگذاری یک بخشی توسط مجلس انجام میشود و قانونگذاری میکند و تا حدی هم در اجرا و حتی در مباحث مرتبط با خود سازمان مالیاتی درگیر میباشد، در حالی که میتوان به این مساله از دید بالاتری نگاه کرد و یک نهاد بالادستی وجود داشته باشد که موارد زیر را بتواند به خوبی به انجام برساند:
اولا اقداماتی که در حال حاضر مغفول ماندهاند در آن جا انجام شود.
دوما یکسری اقدامات که در حال حاضر انجام می شود ولی با کیفیت پایینی انجام میشود و یا در تعارض است انجام شود.
زیرا در کارکردهای نظام مالیاتی بعضی کارکردها انجام میشود و ایراداتی دارد، بعضی انجام نمیشود و بعضی انجام میشود اما دارای تعارض است.
در حال حاضر نظام مالیاتی ایران به یک نهاد بالادستی نیاز دارد که بالادست کارکردهای نظام مالیاتی باشد و به نوعی به انجام مناسب و خوب این کارکردها نظارت و پیگیری کند (همه کارکردها به نوعی به این مساله ارتباط دارند). به نوعی جنس کارکرد سیاستگذاری مالیاتی با سایر کارکرد ها تفاوت ماهوی دارد به این مفهوم که خیلی از کارکردها ذیل این کارکرد سیاستگذاری مالیاتی تعریف میشوند که در حال حاضر قصد نداریم به جزئیات کارکرد خاصی بپردازیم (به طور مثال کارکرد ارزیابی عملکرد و کارکرد شفافیت و پاسخگویی میتواند از جنس زیرکارکردهای سیاستگذاری مالیاتی باشد) و قصد داریم که کلیات کارکرد سیاست گذاری را مشخص نماییم و دغدغهمان این است که جایی که میخواهد این کارها و زیر کارکردها را انجام دهد کجا باشد و چگونه باشد و در کشورهای مختلف جایی که این کار را انجام میدهد چه زیرکارکردهایی را انجام میدهد و نحوه ترکیب زیرکارکرد ها چگونه است که این موضوع در ادامه بررسی خواهد شد.
برای مطالعه گزارش کامل آن را دانلود کنید.